![]() | ||
Οι Τιτάνες κομματιάζουν το Ζαγρέα! |
Ο Ζαγρέας (Ζαγρεύς, έως) θεωρείται γενικά γιος του Δία και της Περσεφόνης και ο «πρώτος Διόνυσος». Για να τον αποκτήσει, ο Δίας, λένε, ενώθηκε με την Περσεφόνη παίρνοντας τη μορφή φιδιού. Ο Δίας, που είχε για τον Ζαγρέα ιδιαίτερη αγάπη, τον προόριζε για τηΟ Ζαγρέας είναι ορφικός θεός και ο προηγούμενος μύθος ανήκει στη θεολογία των ορφικών μυστηρίων. Στον ορφισμό πρέπει να αποδοθεί ιδιαίτερα η ταύτιση του ήρωα με τον Διόνυσο. Ο Αισχύλος αντίθετα τον αποκαλούσε «έναν Δία χθόνιο» και τον εξομοίωνε με τον Άδη.
διαδοχή και την κυριαρχία στον κόσμο. Αλλά οι Μοίρες αποφάσισαν διαφορετικά. Για να τον προφυλάξει από τη ζήλεια της Ήρας, ο Δίας εμπιστεύτηκε τον μικρό Ζαγρέα στον Απόλλωνα και τους Κουρήτες, οι οποίοι τον ανέθρεψαν μέσα στα δάση του Παρνασσού. Αλλά η Ήρα μπόρεσε να τον ανακαλύψει και ανέθεσε στους Τιτάνες να τον εξαφανίσουν. Ο Ζαγρέας μάταια προσπάθησε να τους ξεφύγει αλλάζοντας μορφές. Πήρε κυρίως τη μορφή ταύρου· αλλά οι Τιτάνες τον κομμάτιασαν και τον έφαγαν μισό ωμό και μισό ψημένο. Η Παλλάδα μπόρεσε να σώσει μόνο την καρδιά του, που έπαλλε ακόμη. Ορισμένα σκόρπια κομμάτια μάζεψε ο Απόλλωνας, ο οποίος τα έθαψε κοντά στον τρίποδα των Δελφών. Αλλά η θέληση του Δία ξανάδωσε τη ζωή στο παιδί είτε επειδή η Δήμητρα είχε συγκεντρώσει ό,τι απόμεινε από αυτό είτε επειδή ο Δίας έβαλε τη Σεμέλη να το καταπιεί και έτσι γονιμοποίησε τη Σεμέλη με τον «δεύτερο Διόνυσο». Διηγούνταν επίσης πως ο ίδιος ο Δίας είχε καταπιεί την καρδιά του παιδιού πριν γεννήσει τον Διόνυσο με τη Σεμέλη.
Μία άλλη εκδοχή του μύθου
Σύμφωνα με άλλη εκδοχή του μύθου, η θεά Αθηνά πέτυχε να διασώσει την καρδιά του Ζαγρέα και να την παραδώσει στο Δία, ο οποίος την τοποθέτησε μέσα σε γύψινο ομοίωμα του θεού.
Μία άλλη παράδοση αναφέρει την ανάσταση του θεού: η Ρέα ή η Δήμητρα συγκολλάει τα κομμάτια του και ο Ζαγρέας «ανίσταται» ή ξαναγεννιέται με νέα προσωπικότητα: Είναι ο θεός Διόνυσος, ο γιος της Σεμέλης, στην οποία ο Δίας είχε δώσει να καταπιεί την καρδιά του Ζαγρέως.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου